Ford Focus 2.0-16V RS Turbo 280 pk 2003

Prijs op aanvraag

Bouwjaar2003
Kmstand180.000 km
NAP
KleurPerformance Blue
Gewicht1255 kg
Vermogen280 pk
BrandstofBenzine
TransmissieHandgeschakeld
Motorinhoud1989
Apk tot07-2025
OnderhoudsboekjeJa
Geïmporteerd?Nee, origineel Nederlands met NAP
CarrosserievormHot Hatch
Aantal deuren3
Max. zitplaatsen5
BTW/MargeMarge
Kenteken91-LZ-FV Opzoeken RDW Opzoeken Autoweek

Beschrijving Ford Focus 2.0-16V RS Turbo 280 pk

De eerste generatie Ford Focus was standaard al een prima rijdersauto, dus daarmee vormde dit model een perfecte basis voor een hot hatch. Dat betekende niet dat Ford het zichzelf makkelijk maakte. Integendeel, in vergelijking met een reguliere Focus was 70% van de onderdelen nieuw. Daarbij deed Ford een beroep op diverse gerenommeerde partijen, zoals Brembo, OZ Racing, Sparco, Garrett en Quaife. Het feit dat er maar 4.501 stuks van gebouwd zijn maakt deze hot hatch nog eens extra bijzonder.

Dit exemplaar is origineel Nederlands en heeft nog maar 180.000 km op de teller staan. Net als zijn verre voorvader (de T-Ford) was de Focus RS maar in één kleur leverbaar: Imperial Blue. Dat is dan ook precies de kleur waarin deze auto is uitgevoerd.

De productieversie van de eerste Ford Focus RS werd aan het publiek getoond tijdens de Autosalon van Genève in 2001. De RS was gebaseerd op de driedeurs hatchback van reguliere Focus, maar de smaakvol uitgebouwde wielkasten (65 mm bredere spoorbreedte, hetzelfde als de WRC Focus) en de 25 mm verlaging maakten snel duidelijk dat deze auto nog maar weinig met de Focus van je buurman te maken had.

Ford’s WRC Team, waar op dat moment Colin McRae actief was, heeft eraan bijgedragen dan zo’n 70% van alle onderdelen van de RS nieuw danwel volledig opnieuw ontwikkeld zijn. Alleen de motorkap, deuren, dak en verlichtingsunits voor en achter bleven ongewijzigd. 

Vele onderdelen werden ook gehaald bij zeer gerenommeerde leveranciers. Remmen bij Brembo, stoelen en pedalen bij Sparco, wielen bij OZ Racing, turbo bij Garrett, differentieel bij Quaife, koppeling bij AP Racing en schokdempers bij Sachs. In de wandelgangen is bekend dat Ford mede hierdoor verlies heeft gemaakt op elke verkochte Focus RS. Betrouwbare bronnen (lees: het internet) geven aan dat dit tussen de £4.000 en £6.000 per auto zou kunnen zijn. Geld heeft Ford dus niet verdiend met deze eerst Focus RS. Als versterker van het imago van Ford en de Focus was de auto echter zeer geslaagd. 

Motorisch was de RS gebaseerd op Ford’s bewezen 2 liter Duratec DOHC viercilinder. De eerdergenoemde Garrett-turbo hielp het vermogen naar 215 pk bij 5.500 toeren en het koppel naar 310 Nm bij 3.500 toeren. Dit leverde een (geclaimde) acceleratie van 6,7 seconden naar 100 op en een topsnelheid van 232 km/h. Tegenwoordig misschien niet meer zulke spannende specificaties, maar een kleine 20 jaar geleden was dat wel anders.

Het op de vloer krijgen van dit vermogen was zelfs met het Quaife-differentieel niet altijd even makkelijk, waardoor sommige auto’s (die niet goed uitgelijnd waren of op ‘verkeerde’ banden stonden) een ‘schaatsend’ karakter hadden. Deze volledig originele Focus RS is echter voorzien van recent en hoge kwaliteit rubber (Bridgestone Potenza) en heeft hier geen last van.

Wijzigingen voorbehouden. Gijs kan niet garanderen dat deze pagina geheel vrij is van fouten. Mocht je een foutje zien of meer informatie willen, aarzel niet om een berichtje te sturen!

Afleverpakketten

Je nieuwe auto netjes afleveren doet Gijs sowieso.
En voor dat extra beetje service heeft hij deze vormen van aflevering:

icon schild

Standaard

€ 29,99

  • Banden op spanning
  • Vloeistoffen op peil
  • Check voor aflevering
  • Tenaamstelling voertuig
icon schild

Basis

€ 299,99

  • Banden op spanning
  • Vloeistoffen op peil
  • Check voor aflevering
  • Tenaamstelling voertuig
  • Nieuwe APK
  • Auto gewassen
icon schild

Plus

€ 599,99

  • Banden op spanning
  • Vloeistoffen op peil
  • Volle tank brandstof
  • Check voor aflevering
  • Tenaamstelling voertuig
  • Nieuwe APK
  • Onderhoudsbeurt
  • Auto gewassen
  • 3 maanden garantie op de aandrijflijn

Contact Gijs

Proefrit in deze Ford maken?

Je wil je potentiële nieuwe auto natuurlijk eerst even bekijken of proefrijden. Geen probleem! Gijs is op maandag t/m zaterdag bereikbaar voor meer informatie of het maken van een afspraak. Gebruik het formulier of onderstaande gegevens om contact op te nemen.

Contactgegevens
icon map marker

Mercuriusweg 11,
9482 WK Tynaarlo

icon file

KvK 74860771
Btw NL02208172B79

Openingstijden
MA:
Gesloten
DI:
10:00 - 17:30
WO:
10:00 - 17:30
DO:
10:00 - 17:30
VR:
10:00 - 17:30
ZA:
10:00 - 15:00
ZO:
Gesloten

Auto buiten kantooruren bekijken?
Dat is mogelijk op afspraak!